آجر نما جزو مصالحی است که در قسمتی از ساختمان به کار میرود که دائما در معرض باد، باران، برف و انواع آلاینده های شیمیایی قراردارد به همین دلیل باید از نظر کیفیت دارای چندین ارجهیت نسبت به سایر مصالح باشد تا بتواند در مقابل این آلاینده‌ها کیفیت خود را حفظ کند.

آجر نمای خوب باید دارای مواد اولیه درجه یک بوده و با دستگاه های مناسب تولید شود. چون هر گونه از انواع آجر نما که در بازار وجود دارد باید با دستگاه مختص به خود تولید شود.اگر چنین باشد اجرنما کیفیت خود را نشان میدهد از جمله:سطح یکنواخت آجر نما و اینکه آجر نمای خوب در برخورد با هم صدایی زنگ گونه داده که نشان از پخت مناسب و به اندازه کافی در کوره است آجر نمای خوب باید دارای هیچ گونه ترک چه عمیق و چه سطحی باشد چون ترک هر قدر هم کوچک با مرور زمان بزرگتر شده و استحکام آجرنما را تا حد زیادی کاهش میدهد.
آجر نمای خوب نباید تاب سطحی داشته باشد البته تاب در آجر نما خود نشان از استحکام و مقاومت بالای اجرنما دارد تاب در حد یک میل از سطح را تاب استاندارد مینامند.
البته تمام آجرنماهایی که با خاک رس ساخته شده باشند دارای یک کیفیت بوده و جزو آجرنماهای درجه 2 محسوب‌‌ می‌شوند. آجرنمایی که با خاک سنگ تولید‌‌ می‌شود دارای استحکام کافی و مقاومت بالا و تاب فشاری مناسب‌‌ می‌باشد.
شایان ذکر است که این نوع از آجر نماها نیز دستخوش تغییر شده و برای اینکه از هزینه های ان کاسته باشند در نوع مواد اولیه و مدت پخت در کوره سهل انگاری هایی صورت میگیرد که باید خریدار در انتخاب خود دقت بیشتری را داشته باشد.
آجر نمایی که با خاک سنگ واقعی درست شده باشد دارای رنگی بسیار گرم و در حد سایه ابلق و بسیار محکم یعنی دارای تاب فشاری بسیار بالایی باشد و اگر در زیر اب گرفته و با یک سمباده نرم روی ان را سمباده کشند باید یک لایه فوق العاده نازک از آن رفته و متناوبا دانه های شیل از ان بیرون بیاید این اجرنمای خاک سنگ واقعی است.
همان آجر نمایی که برای هر نوع اب و هوایی مناسب بوده و کیفیت خود را از دست نمیدهد.همان آجرنمایی که در مقابل هر نوع آلاینده‌ای از قبیل دود و گرد و غبار و نور مستقیم آفتاب و بادهای شدید مقاومت کرده و انسجام خود را از دست نمیدهدو برای همیشه تازه‌‌ می‌ماند و کهنه و خراب نمیشود.همان آجر نمایی که امروز در تمام کلان شهرها خواهان بسیار زیادی داشته و هر سازنده‌ای که قصد دارد نمایی ماندگار را اجرا کند از این نوع اجرنما استفاده‌‌ می‌کند.
تفاوت آجر نمای خاک سنگ و آجر نمای خاک رس در این قسمت بیشتر به چشم‌‌ می‌اید که پس از انجام نماکاری و در زمان بندکشی در آجرنمای خاک رس باید بعداز بندکشی نما را حتما با یک گونی نرم تمیز کنند تا جلای آجر نمای خاک رس از بین نرود.اما در آجرنمای خاک سنگ پس از اتمام بندکشی و برای تمیز کردن نما میتوان از هر چیزی استفاده کرد حتی برس سیمی چون در این حالت دانه های خاک سنگ بیشتر به چشم‌‌ می‌خورد این یکی از هزاران معایب و محاسن اجرنمای خاک سنگ و اجرنمای خاک رس میباشد.